Het gaat nog wel
Je ziet het gebeuren.
Die medewerker die ineens vaker fouten maakt. Sneller geïrriteerd is. Stiller dan normaal.
Die zegt dat het ‘gewoon even druk’ is – maar dat al maanden roept.
Die zich om de haverklap ziekmeldt met het zoveelste griepje.
Deadlines worden gemist. Collega’s vangen steeds meer op en de sfeer in je team verandert, en meestal niet in positieve zin.
Je voelt het aan alles: er klopt iets niet.
Maar als je vraagt hoe het gaat, krijg je een: “Gaat wel hoor, beetje druk.”
En jij? Jij hebt je handen vol.
Aan je team, aan de planning, aan de resultaten. Dus je houdt het in de gaten, in de hoop dat het vanzelf bijtrekt. Tot dat die medewerker zich op maandagochtend wéér afmeldt.
En dit keer blijft het niet bij een paar dagen.
Eerlijk? Je baalt. Want je wíl een werkgever zijn die er is voor z’n mensen en zag dit al aankomen.
Maar je kunt ook niet overal tegelijk zijn.
Werkdruk, stress, mentale vermoeidheid. Het sluipt erin.
En voor je het weet, valt iemand uit. Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze niet meer kunnen.
En daar zit jij dan:
Met een team dat gaten moet dichten. Met klanten die onrust voelen en projecten die vertragen, fouten die geld kosten. Met als kerst op de taart; alweer een nieuw verzuimdossier.
En de kosten? Die tikken door en de centen rollen de verkeerde kant op.
En ondertussen lig jij net zo goed wakker.
Want hoe lang gaat dit duren?
Hoe hou je grip? En hoe voorkóm je dat het nog eens gebeurt?
En WAAR haal je in godsnaam nou weer vervanging vandaan?!
Tot het niet meer gaat
What’s in it for you?
Minder verzuim, meer focus.
Minder verloop, stabieler team.
Minder gedoe, meer grip.
Je medewerker meldt zich minder vaak ziek omdat hij weet hoe hij zichzelf niet langer voorbij loopt én dit ook kan vasthouden.
Geen terugkerende 'griepjes' meer of vage klachten die telkens weer opspelen. Er komt weer ritme, structuur en energie.
Je houdt tijd over.
Geen eindeloze gesprekken meer waarin je blijft vissen naar wat er nou écht speelt. Jij weet: het wordt opgepakt, buiten jouw overvolle agenda om.
Je team draait weer.
Geen scheve gezichten omdat collega’s moeten bijspringen. De druk wordt verdeeld zoals het hoort. De sfeer klaart op. De samenwerking verbetert. Het levert je rust op in je hoofd, stabiliteit op de werkvloer en medewerkers die blijven, in plaats van uitvallen.
Je voelt meer grip.
Geen onderbuikgevoel meer dat je iets over het hoofd ziet. Je weet wat je kunt doen, en vooral: wat je níet meer zelf hoeft te doen.
En jij zelf?
Je ligt niet meer wakker van zorgen over verzuim, drukte of hoe lang iets nog gaat duren.
Je zit weer aan het stuur omdat je weet dat het goed geregeld is. Zo kun jij weer doen waar jij goed in bent: leidinggeven, verbinden, vooruitkijken.
Het zien van je medewerkers helpt. Net als dat fijne, goede en open gesprek met die welbekende kop thee. Maar soms is er meer nodig. Een plek waar ze leren hoe ze zichzelf niet steeds voorbijlopen. Waar ze niet alleen opladen, maar ook ontdekken hoe ze dat gevoel vasthouden.
Ziekteverzuim voorkomen begint niet pas bij een ziekmelding. Het begint bij signalen op tijd herkennen én er iets mee doen.